Casestudy Vemag: hogere productie, minder mensen en minimale giveaway
Wednesday April 17, 2024
Het eerste contact tussen beide bedrijven dateert van 2019, toen Lerøy Seafood op zoek was naar een goede oplossing voor het portioneren van zalmsnippers in kleine cupjes. “Dat zijn bakjes van 50 gram, die vaak los bij je salade zitten. Die bakjes worden hier afgevuld en vervolgens (als halffabricaat) geleverd aan producenten van salades of de foodservice”, legt Geuchies uit. “Die machine draait nog steeds naar behoren voor de kleinere porties zalmsnippers van 50 tot 200 gram. We zijn de voorbije jaren echter flink gegroeid. De verschillende klanten willen nu verschillende hoeveelheden, oplopend tot 2,5 kilogram. Vemag had ons eerder goed geholpen, dus toen we wilden opschalen met een volledig automatische vul-lijn voor grotere verpakkingen, klopten we opnieuw bij ze aan.”
Speciale ‘brievenbuskop’
Lerøy Seafood wenste flexibiliteit omdat op deze lijn met drie verschillende gewichten en verpakkingen wordt gewerkt. “Lerøy gaf aan een oplossing te willen voor het afvullen van de zalmsnippers in zakjes van 300 gram, 1 kilo en 2,5 kilo”, vertelt sales manager Guus Brouwer van Vemag.NL. “Op basis van een product (vissoort, delicaat of stevig, nat of droog), de gewenste volume en de bestaande verpakkingsmachine – in dit geval van Multivac – komen we altijd met een maatwerkoplossing. Dat gold ook voor dit project, waarbij de portioneermachine over de verpakkingsmachine is geplaatst. Dat kwam zeer nauw.”
De lijn wordt gevoed door een Vemag HP10L vacuümvuller, waarbij de normwagens aan de zijkant de lift worden ingereden - zogenaamde side-loading. Andere aanpassingen zijn een vulpijp met twee bochten van 45 graden en verplaatsing van het PLC-bedieningsscherm van de Multivac-machine. “In totaal is de lijn met een paar meter verlengd, maar door deze wijzigingen past de lijn volledig in de beschikbare productieruimte.”
“Uniek element is de ‘brievenbus vulkop’ die onze speciaalbouwafdeling heeft ontwikkeld”, benadrukt Brouwer. “Afvullen is natuurlijk een bekend principe, maar onze oplossing is volledig klantspecifiek gemaakt, gebaseerd op het gewicht. Deze brede vulkop portioneert en stort uit over de volledige breedte van de verpakking. De ‘brievenbus vulkop’ sluit na elke portie en snijdt automatisch de restsnippers af, die direct in de verpakking vallen. Bij transport blijft er dus niets achter op de seal. En nog belangrijker: de giveaway is teruggebracht naar een absoluut minimum.”
Giveaway fors verlaagd
Rens van Leuken, als teamleider product technisch specialist van Vemag.NL betrokken bij de ontwikkeling en installatie van deze lijn, voegt toe: “Er is veel aandacht uitgegaan naar het afsnijden en knippen. Enerzijds vanuit hygiënisch oogpunt, want je wilt geen vervuiling op en in je verpakking en anderzijds vanwege de giveaway. Onze machine stort 1.001 tot 1.006 gram per verpakking van één kilogram. Als je telkens 20 gram giveaway hebt per verpakking, dan gaat dat gedurende een jaar behoorlijk in de papieren lopen. Tel maar uit, bij tien verpakkingen per minuut. Dan gaat het om 96.000 gram per shift van acht uur. Op jaarbasis gaat het dan om miljoenen gram giveaway, met alle bijbehorende kosten van dien. Bovendien is het zelflerend vermogen van de machine zeer hoog, waardoor het gewicht constant en nauwkeurig blijft.” Geuchies knikt instemmend. “De giveaway was voorheen 5 tot 6 procent, nu nog geen 1 procent meer.”
Lees HIER de volledige casestudy van Vemag.nl bij Lerøy Seafood in de nieuwste (digitale) uitgave van vaktijdschrift Fish&Co.