PLNT lanceert plantaardige zalm met Nutri-score A
Monday December 19, 2022
PLNT, het merk van 100% plantaardige vlees- en visopvolgers, introduceert drie nieuwe producten: Kip Nuggets, Kip Tenders en Zalmfilet. Het merk speelt daarmee in op de belangrijkste trend in de voeding: gezondheid. Future Food Group, waar het merk onderdeel van is, heeft de producten zelf ontwikkeld en geproduceerd. “We gaan een nieuwe fase in. Consumenten eisen vlees- en visopvolgers die net zo gezond en voedzaam zijn als het origineel”, aldus Marleen Kolijn, Senior Brandmanager van PLNT.
Dat het noodzakelijk is dat vlees- en visopvolgers gezonder worden, laten ook de cijfers zien: gezondheid was in 2022 de belangrijkste reden voor consumenten om voor een vlees- of visopvolger te kiezen, aldus onderzoek van GfK in 2022. Deze trend begon tijdens de eerste golven van de COVID pandemie, maar lijkt stand te houden zelfs in tijden van hoge inflatie. Consumenten geven aan meer te willen betalen voor producten met gezondheidsclaims.
“Onze producten hebben Nutri-Score A, en doen qua voedingswaarden niet onder voor echte kip of zalm. De zalm is daarnaast volledig allergenenvrij. Ook streven wij ernaar de smaak en de structuur van een plantaardig product net zo goed te maken als het origineel. Dit doen we heel bewust: wij focussen ons namelijk op de (toekomstige) flexitariër die minder vlees wil eten maar geen concessies wil doen op het gebied van gezondheid en smaak”, zegt Marleen Kolijn. Op dit moment is ongeveer 60% van de consumenten in Nederland flexitariër.
Dat PLNT hiermee de spijker op zijn kop slaat, blijkt uit de nominatie die de plantaardige Zalmfilet kreeg voor de Gezonde Innovatie Awards, een aanmoedigingsprijs van mediakanalen Foodlog en Food Personality voor producten die bijdragen aan een gezonder eetpatroon. Stemmen op PLNT Zalmfilet kan nog tot en met zondag 8 januari 2023.
Dat het noodzakelijk is dat vlees- en visopvolgers gezonder worden, laten ook de cijfers zien: gezondheid was in 2022 de belangrijkste reden voor consumenten om voor een vlees- of visopvolger te kiezen, aldus onderzoek van GfK in 2022. Deze trend begon tijdens de eerste golven van de COVID pandemie, maar lijkt stand te houden zelfs in tijden van hoge inflatie. Consumenten geven aan meer te willen betalen voor producten met gezondheidsclaims.
“Onze producten hebben Nutri-Score A, en doen qua voedingswaarden niet onder voor echte kip of zalm. De zalm is daarnaast volledig allergenenvrij. Ook streven wij ernaar de smaak en de structuur van een plantaardig product net zo goed te maken als het origineel. Dit doen we heel bewust: wij focussen ons namelijk op de (toekomstige) flexitariër die minder vlees wil eten maar geen concessies wil doen op het gebied van gezondheid en smaak”, zegt Marleen Kolijn. Op dit moment is ongeveer 60% van de consumenten in Nederland flexitariër.
Dat PLNT hiermee de spijker op zijn kop slaat, blijkt uit de nominatie die de plantaardige Zalmfilet kreeg voor de Gezonde Innovatie Awards, een aanmoedigingsprijs van mediakanalen Foodlog en Food Personality voor producten die bijdragen aan een gezonder eetpatroon. Stemmen op PLNT Zalmfilet kan nog tot en met zondag 8 januari 2023.