Software reduceert fouten en buffervoorraad bij Norfisk
Dinsdag 24 oktober 2023
CSB-System ondenkbaar zijn. Het IT-systeem biedt gegarandeerde traceability, voldoet aan de eisen van het Warenwetbesluit informatie levensmiddelen en reduceert de buffervoorraad en het aantal pickfouten. “Vroeger hadden we een buffervoorraad van 30 tot 40 procent. Inmiddels is deze teruggebracht tot slechts 5 procent”, vertelt bedrijfsleider Günter Rees.
Visverwerkingsbedrijf Norfisk maakt onderdeel uit van Suempol, dat tot de top-10 van belangrijkste zalmrokerijen van Europa behoort. Sinds 2008 heeft Norfisk de distributie en logistiek voor de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) en Tsjechië ondergebracht in Wismar. De locatie herbergt een koel- en vrieshuis voor circa 800 pallets, met 400 palletplaatsen die tot nul graden worden gekoeld en 400 diepvriesplaatsen, een orderverwerkingsplatform en kantoorruimtes.
Omslag van 40.000 pallets
In 2015 werden circa 40.000 pallets omgeslagen. De fysieke omslag van de producten, de materiaalstroom, is onlosmakelijk verbonden met het datamanagement. Op het gebied van informatietechnologie werkt Norfisk sinds de start in Wismar tien jaar geleden samen met branchespecialist CSB-System. Norfisk brengt alle materiaalstromen elektronisch in kaart, van de goederenontvangst en voorraadboeking en -omboeking tot de verpakking, etikettering en distributie. Daarnaast kunnen met het IT-systeem accountingprocessen en analyses worden uitgevoerd, zoals de berekening van dekkingsbijdragen.
De rokerij van Suempol in Polen maakt momenteel nog gebruik van een eigen IT-systeem, dat in de loop van de jaren steeds verder is uitgebreid. In dat systeem wordt de onbewerkte zalm, die via Suempol Norge in Noorwegen wordt gekocht, geregistreerd met het nummer van de kwekerij, de slachtdatum, de leverancier en de aankomstdatum, en in de daaropvolgende verwerking wordt elke verdere productiestap geregistreerd. Aan de hand van het lotnummer, dat in Polen bij de goederenontvangst is toegewezen en als barcode op de verpakking verschijnt, kan een product in geval van een terugroepactie worden getraceerd van bijvoorbeeld Duitsland via Polen naar Noorwegen.
Ondenkbaar zonder scanners
Orderverzamelen is bij Norfisk niet meer denkbaar zonder scannertechnologie. Het aantal pickfouten, dit zijn fouten die ontstaan bij het picken van producten voor een bepaalde klant, is teruggebracht tot vrijwel nul. Vroeger gebeurde het nogal eens dat een klant dozen kreeg die niet voor hem bestemd waren omdat ze op een foute pallet terecht waren gekomen, of goederen kwamen überhaupt niet aan bij de klant. Tegenwoordig geeft de elektronische pakbon aan dat er nog iets ontbreekt. Ook komt het niet meer voor dat er goederen met een verkeerde houdbaarheidsdatum worden gepickt.
Lees hier de volledige casestudy bij Norfisk in de laatste (digitale) uitgave van vaktijdschrift Fish&Co.
Norfisk heeft in Wismar de distributie en logistiek voor de DACH-regio onder één dak gebracht. De omslag van 40.000 pallets per jaar zou zonder de informatietechnologie van
Visverwerkingsbedrijf Norfisk maakt onderdeel uit van Suempol, dat tot de top-10 van belangrijkste zalmrokerijen van Europa behoort. Sinds 2008 heeft Norfisk de distributie en logistiek voor de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) en Tsjechië ondergebracht in Wismar. De locatie herbergt een koel- en vrieshuis voor circa 800 pallets, met 400 palletplaatsen die tot nul graden worden gekoeld en 400 diepvriesplaatsen, een orderverwerkingsplatform en kantoorruimtes.
Omslag van 40.000 pallets
In 2015 werden circa 40.000 pallets omgeslagen. De fysieke omslag van de producten, de materiaalstroom, is onlosmakelijk verbonden met het datamanagement. Op het gebied van informatietechnologie werkt Norfisk sinds de start in Wismar tien jaar geleden samen met branchespecialist CSB-System. Norfisk brengt alle materiaalstromen elektronisch in kaart, van de goederenontvangst en voorraadboeking en -omboeking tot de verpakking, etikettering en distributie. Daarnaast kunnen met het IT-systeem accountingprocessen en analyses worden uitgevoerd, zoals de berekening van dekkingsbijdragen.
De rokerij van Suempol in Polen maakt momenteel nog gebruik van een eigen IT-systeem, dat in de loop van de jaren steeds verder is uitgebreid. In dat systeem wordt de onbewerkte zalm, die via Suempol Norge in Noorwegen wordt gekocht, geregistreerd met het nummer van de kwekerij, de slachtdatum, de leverancier en de aankomstdatum, en in de daaropvolgende verwerking wordt elke verdere productiestap geregistreerd. Aan de hand van het lotnummer, dat in Polen bij de goederenontvangst is toegewezen en als barcode op de verpakking verschijnt, kan een product in geval van een terugroepactie worden getraceerd van bijvoorbeeld Duitsland via Polen naar Noorwegen.
Ondenkbaar zonder scanners
Orderverzamelen is bij Norfisk niet meer denkbaar zonder scannertechnologie. Het aantal pickfouten, dit zijn fouten die ontstaan bij het picken van producten voor een bepaalde klant, is teruggebracht tot vrijwel nul. Vroeger gebeurde het nogal eens dat een klant dozen kreeg die niet voor hem bestemd waren omdat ze op een foute pallet terecht waren gekomen, of goederen kwamen überhaupt niet aan bij de klant. Tegenwoordig geeft de elektronische pakbon aan dat er nog iets ontbreekt. Ook komt het niet meer voor dat er goederen met een verkeerde houdbaarheidsdatum worden gepickt.
Lees hier de volledige casestudy bij Norfisk in de laatste (digitale) uitgave van vaktijdschrift Fish&Co.